За станом на 01.11.2016 у 2016/2017 навчальному році в області здобувають освіту 2424 дітей з інвалідністю, з них 243 дітей у дошкільних навчальних закладах, 1153 - навчаються за денною формою навчання, 499 - за індивідуальною формою навчання у загальноосвітніх навчальних закладах області, 30 - на інклюзивному навчанні, 490 - в інтернатних навчальних закладах.
Для дітей, які потребують корекції здоров’я, у м. Миколаєві, м. Первомайську, м. Вознесенську, м. Южноукраїнську та Доманівському районі функціонують:
- 69 дошкільних навчальних закладів, 158 груп спеціального призначення для дітей з вадами зору, мови, інтелекту, опорно-рухового апарату (2162 дитини), в тому числі 12 дошкільних закладів мають групи різного спеціального призначення);
- 19 санаторних дошкільних закладів, 89 груп для дітей з латентною туберкульозною інфекцією та захворюваннями органів дихання (2095 дітей).
В цілому по області 4,3 тис. дітей хворих і тих, які потребують корекції фізичного та (або) розумового розвитку - 10% від кількості тих, що відвідують дитячі садки - одночасно із здобуттям дошкільної освіти проходять комплекс лікувально-реабілітаційних заходів.
З метою своєчасного виявлення дітей з особливими освітніми потребами, визначення адекватного напрямку корекційного навчання в області функціонує обласна та п’ять (м. Миколаїв, м. Южноукраїнськ, м. Вознесенськ, м. Первомайськ, Доманівський) районних (міських) психолого-медико-педагогічних консультацій, в яких працюють практичні психологи, дитячий лікар-психіатр, логопед.
Для організації навчання дітей з особливими освітніми потребами у загальноосвітніх навчальних закладах в області введено 26 посад асистентів вчителів, що на 9 посад більше у порівнянні з минулим роком.
Забезпечено інклюзивне навчання для дітей з порушеннями слуху, кохлеарним імплантатом, ДЦП у Миколаївських загальноосвітніх школах-інтернатах І-ІІІ ступенів № 3, 7 Миколаївської обласної ради. На базі Миколаївської загальноосвітньої школи-інтернату І-ІІІ ступенів №3 Миколаївської обласної ради відкрито два класи з інклюзивним навчанням дітей з порушеннями опорно-рухового апарату, які пересуваються на візках, – навчається шестеро дітей. Введено шість посад асистента учителя та дві посади помічника вихователя.
Впроваджено інклюзивне навчання для дітей з порушенням опорно-рухового апарату, які пересувається на візку (Миколаївська спеціалізована школа мистецтв та прикладних ремесел експериментального навчального закладу «Академія дитячої творчості», ЗОШ № 53 Миколаївської міської ради, ЗОШ № 4 м. Южноукраїнська). Переважна більшість класів з інклюзивним навчанням у містах (Миколаїв - 11 дітей, Южноукраїнськ – 2 дитини, інтернатні заклади – 11 дітей) та 6 дітей у загальноосвітніх навчальних закладах сільської місцевості. Гальмування впровадження інклюзивного навчання у загальноосвітніх навчальних закладах сільської місцевості відбувається у зв’язку з відсутністю районних медико-психолого-педагогічних консультацій та відповідних фахівців, педагогічних працівників зі спеціальною освітою.
2016/2017 навчального року функціонують спеціальні класи для навчання дітей із затримкою психічного розвитку в школах № 53, 35, 13, 46, 10 м. Миколаєва, Миколаївській загальноосвітній школі-інтернаті І-ІІІ ступенів № 3, комунальному закладі «Загальноосвітня школа-інтернат І-ІІІ ступенів - центр загальної і профільної освіти та комплексної реабілітації» Миколаївської обласної ради.
Для створення безперешкодного життєвого середовища для дітей з обмеженими фізичними можливостями у 459 загальноосвітніх навчальних закладах обладнано пандуси, 62 школи мають вільний доступ до приміщень, 2 приватних школи та 7 вечірніх розташовані в приміщеннях денних шкіл. Із 562 дошкільних навчальних закладів пандуси обладнані у 303 закладах,
72 садочки розташовані в шкільних будівлях, 152 мають вільний доступ до приміщень. Технічно неможливо облаштувати пандуси у 20 садочках, 15 дошкільних закладів об лаштовані лише кнопками виклику. Для підвезення дітей до школи та додому є 2 спеціалізованих автобуси у Братському та Новоодеському районах.
Обладнано санвузли та створено умови для навчання та виховання учнів на візках у Миколаївській загальноосвітній школі-інтернаті №3, ЗОШ № 53 Миколаївської міської ради, Миколаївському експериментальному загальноосвітньому навчальному закладі «Академія дитячої творчості», Южноукраїнській ЗОШ №4, обласній психолого-медико-педагогічній консультації.
Розроблено проектно-кошторисну документацію на реконструкцію навчального корпусу Миколаївської загальноосвітньої школи-інтернату №3 Миколаївської обласної ради. Проектом передбачається влаштування ліфту, внутрішніх туалетів у навчальному корпусі для учнів на візках. Отримано позитивний висновок Укрдержекспертизи. Вартість робіт першої черги - 11555,082 тис. грн. Поточного року на реалізацію проекту передбачено 2978 тис.грн. Наразі роботи на об’єкті ведуться. Проект подано на конкурс інвестиційних проектів, реалізація яких у 2017 році передбачається за кошти державного фонду регіонального розвитку.
При розробленні проектно-кошторисної документації на капітальний ремонт та реконструкцію закладів освіти передбачаються облаштування пандусів.
Департамент освіти і науки облдержадміністрації, спеціальні загальноосвітні навчальні заклади області тісно співпрацюють з центрами соціальних служб для дітей, сім’ї та молоді, УТОГом, УТОЗом, обласною організацією інвалідів, волонтерами, громадськими організаціями «Нове сторіччя», «Любисток», «Альфа-Нік» та іншими.
Спеціальними та загальноосвітніми навчальними закладами налагоджено співпрацю з Миколаївським обласним центром з фізичної культури і спорту інвалідів «Інваспорт», Миколаївською спеціалізованою дитячо-юнацькою школою паралімпійського резерву. Діти з інвалідністю – учасники та переможці Спартакіади «Повір у себе», Паралімпійської, Дефлімпійської олімпіад.
На базі Миколаївського обласного інституту післядипломної педагогічної освіти працює творча група з проблеми психолого-педагогічного супроводу навчання та виховання дітей з особливими освітніми потребами. До складу цієї групи увійшли практичні психологи, соціальні педагоги та педагоги навчальних закладів області, працівники МОІППО.
З метою поліпшення навчального процесу здійснюється підвищення кваліфікації педагогічних працівників з питань інклюзивного та інтегрованого навчання. Протягом 2015-2016 років на базі Миколаївського обласного інституту післядипломної педагогічної освіти організовано та проведено курси підвищення кваліфікації керівних та педагогічних кадрів для педагогічних працівників області за напрямком «Фахівці навчальних закладів для дітей з вадами слуху: перекладачі жестової мови».
Враховуючи бажання батьків, наявність педагогічних працівників, які мають спеціальну освіту, у спеціальних загальноосвітніх інтернатних закладах Миколаївської обласної ради за індивідуальною формою навчання навчається 80 дітей, які потребують корекції фізичного та розумового розвитку: у Миколаївській спеціальній загальноосвітній школі – 46 дітей зі складними вадами розумового та фізичного розвитку (розумова відсталість, аутизм, ДЦП, помірна розумова відсталість та інші захворювання, які унеможливлюють відвідування дитиною навчального закладу); Вознесенська спеціальна загальноосвітня школа-інтернат - 5 дітей, Миколаївська спеціальна №2 – 15 дітей, 2 дитини у Привільненській спеціальній Баштанського району, 3 – у Первомайській спеціальній, 8 - у Миколаївській спеціальній №3, Миколаївській спеціальній № 6 – 1 учень.
06 травня 2016 року у м. Миколаєві відбулося засідання виїзного Комітету Верховної Ради України з питань науки і освіти.
Департаментом освіти і науки облдержадміністрації внесено пропозиції:
щодо внесення змін до Розпорядження Кабінету Міністрів України від 27.08.2010 №1716-р «Питання типових штатних нормативів загальноосвітніх навчальних закладів» стосовно включення до штатів загальноосвітніх навчальних закладів(усіх типів і форм власності), в тому числі загальноосвітніх інтернатних закладів, з інклюзивним та інтегрованим навчанням посад асистента учителя, фізичного реабілітолога, лікаря, медичних сестер, практичного психолога, логопеда, соціального педагога по роботі з дітьми з інвалідністю, методиста загальноосвітнього навчального закладу.