Повага до людського розмаїття, встановлення принципів солідарності та безпеки, що забезпечує захист та повну інтеграцію у соціум осіб з обмеженими фізичними можливостями здоров’я, толерантне ставлення підростаючого покоління до осіб з інвалідністю та розвиток інклюзивного навчання у загальноосвітніх навчальних закладах - основні напрями роботи у соціально-гуманітарній сфері діяльності органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування.
В основу інклюзії закладено принцип доступності та дотримання прав людини щодо рівного доступу до здобуття якісної освіти: «Освіта має надаватися в межах можливого, у загальноосвітніх школах, без будь-якого вияву дискримінації стосовно дітей-інвалідів. Таким чином, у більшості випадків інвалідність сама по собі не є перешкодою для здобуття освітніх послуг в закладах освіти».
Інклюзивне навчання – це комплексний процес забезпечення рівного доступу до якісної освіти дітям з особливими освітніми потребами шляхом організації їх навчання у загальноосвітніх навчальних закладах.
У Миколаївській області здобувають освіту 2241дитина з інвалідністю шкільного віку, з них: 233 дитини - у дошкільних навчальних закладах, 1054 дитини навчаються за денною формою навчання, 462 - за індивідуальною формою навчання у ЗНЗ області, 16 – на інклюзивному навчанні, 476 - в інтернатних закладах.
З метою раннього виявлення та діагностування дітей з особливими освітніми потребами, визначення адекватного напряму корекційного навчання в області функціонує обласна та шість районних (м. Миколаїв, м. Южноукраїнськ, м. Вознесенськ, Первомайський, Казанківський, Березнегуватський райони) психолого-медико-педагогічних консультацій.
Для забезпечення освітніх послуг дітей з особливими освітніми потребами в області функціонує 11 спеціальних навчальних закладів Миколаївської обласної ради та навчально-виховний комплекс «дошкільний навчальний заклад – загальноосвітній навчальний заклад» для дітей зі зниженим зором Миколаївської міської ради, в яких отримують освіту 404 дітей-інвалідів різних нозологій: вадами слуху, зору, розумового та психофізичного розвитку, ураженнями опорно-рухового апарату, серцево-судинних захворювань та інш.
Інклюзивною формою навчання охоплено дітей з порушеннями опорно-рухового апарату, які пересуваються самостійно або на візку, з порушеннями слуху.
У розділі порталу МОІППО «Інклюзивна освіта» для педагогів, батьків та громадськості створено сторінку «Рекомендації щодо розвитку, навчання і соціалізації дітей з аутизмом», розміщено навчально-методичні посібники: Тарасун В. В. «Концепція розвитку, навчання і соціалізації дітей з аутизмом»; «Методика навчально-виховної роботи в центрі корекційно-розвиваючого навчання і реабілітації» під редакцією С. Є. Гайдукевич.
Спільно з Державним комплексом соціальної реабілітації дітей-інвалідів розроблено регіональний соціальний проект «Траєкторія успіху», метою якого є підготовка дітей з інвалідністю до навчання у загальноосвітніх навчальних закладах в спеціальних та інклюзивних класах.
Визначення оптимальних шляхів і засобів впровадження інклюзивного навчання ґрунтується на основі відповідного нормативно-правового та навчально-методичного забезпечення.